Jestem zdania, że książki są po to, żeby je czytać, a nie o nich pisać. Dlatego nie będę się tutaj na temat książek rozpisywać, ale zaprezentuje wybrane pozycje, z którymi sama się zapoznałam i ich subiektywną ocenę.
Przez asertywność bardzo często rozumie się umiejętność mówienia „nie”. Tymczasem określeniem, które właściwie oddaje znaczenie tego słowa jest „umiejętność wyrażania siebie wobec innych”.
Według grupy doradczej The Standish Group i jej corocznego raportu Chaos głównymi przyczynami porażki projektów są: [źródło]
Brak informacji wejściowych od klienta
Niekompletne wymagania i specyfikacje projektu
Zmiana wymagań i specyfikacji projektu
Brak wsparcia ze strony kierownictwa
Brak kompetencji w danej dziedzinie
Brak zasobów ludzkich
Nierealne oczekiwania klienta
Niejasne cele
Nierealne ramy czasowe projektu
Nowe technologie
Większość z tych czynników związanych jest z komunikacją, stąd potrzeba optymalizacji tego bądź co bądź miękkiego, a przez to przez wielu uważanego za mniej ważnego, obszaru jest bardzo istotne.
Podnoszenie umiejętności komunikacyjnych zespołu i project managera, budowanie relacji z klientem opartych na współpracy i zaufaniu, szkolenia, standardy, odpowiednia struktura i kultura organizacyjna to jedne z wielu sposobów na poprawę jakości komunikacji. Część z nich wymaga czasu, a inne znajdują się poza obszarem wpływu kierownika projektu. Dlatego wcale nie najprostszym, ale jednak podstawowym narzędziem w rękach project managera w zakresie komunikacji projektowej powinien być plan zarządzania komunikacją. Oczywiście w myśl przypisywaną Eisenhowerowi, że „plan jest niczym, a planowanie wszystkim”.
Plan zarządzania komunikacją definiuje kto może potrzebować jakich informacji, kiedy będą one potrzebne, kto może je dostarczyć i w jaki sposób.
Poniżej zamieszczam mapę myśli opisującą plan komunikacji, przygotowaną na podstawie książki „Komunikacja biznesowa oczami kierownika projektu” autorstwa Katarzyny Żbikowskiej. W związku z tym, że Pani Żbikowska jest również autorką książki o mapach myśli, stąd decyzja o wykorzystaniu tej formy prezentacji.
Frontify, choć zawiera funkcjonalność komentowania i linkowania projektów poszczególnych stron między sobą, jest w moim odczuciu narzędziem zupełnie innego przeznaczenia. Jest to narzędzie, którego zadaniem jest usprawnienie procesu transformacji projektu graficznego w ostateczny layout aplikacji internetowej. Chociaż przez obecność funkcjonalności wspomnianych wcześniej aspiruje do narzędzia całościowo pokrywającego proces pracy z grafiką w projekcie tworzenia aplikacji internetowych.
InVision
Frontify
Usprawniony proces:
Apceptacja projektu graficznego
Transformacja projektu graficznego w layout aplikacji internetowej
Etap projektu:
Zakończone prace nad prototypem, wczesny etap pracy z projektem graficznym
Zaakceptowany projekt graficzny, Rozpoczęcie prac frontendowych
Główne
funkcjonalności:
Zaawansowane dodawanie i zarządzanie komentarzami i notyfikacjami
Tworzenie klikalnego prototypu z projektów graficznych poszczególnych stron
Statystyki
Wersjonowanie projektu graficznego
Opisanie projektu w zakresie użytych kolorów i fontów, a także zastosowanego gridu
Pomiar elementów projektu
Wskazanie powtarzających się modułów z możliwością ich zakodowania (HTML i CSS) i porównania z projektem
Podręcznik stylowania, który agreguje powyższe informacje
Funkcjonalności dodatkowe:
—
Komentowanie projektu
Tworzenie interakcji
Zalety narzędzia:
User experiance
Podejście procesowe
Darmowy plan dla 1 projektu
Kompleksowość
Funkcjonalność
Darmowy plan dla 1 projektu
Nad wadami jeszcze myślę ;)
InVision mam właśnie możliwość testowania i dokładnie tych (choć nie wszystkich) funkcji, które pojawiły się w Frontify nam brakuje, aby proces akceptacji projektu graficznego i jego transformacji w aplikację internetową mógł być w pełni usprawniony. Przy czym warto zaznaczyć, że niezależnie jaki proces usprawniamy i jakiego narzędzia do tego używamy, najważniejsza jest uwspólniona wiedza o tym, jak ten proces powinien przy użyciu nowych narzędzi wyglądać i jego konsekwentne realizowanie z późniejszym wprowadzaniem usprawnień.