Przez asertywność bardzo często rozumie się umiejętność mówienia „nie”. Tymczasem określeniem, które właściwie oddaje znaczenie tego słowa jest „umiejętność wyrażania siebie wobec innych”.
komunikacja
Plan zarządzania komunikacją
Według grupy doradczej The Standish Group i jej corocznego raportu Chaos głównymi przyczynami porażki projektów są: [źródło]
- Brak informacji wejściowych od klienta
- Niekompletne wymagania i specyfikacje projektu
- Zmiana wymagań i specyfikacji projektu
- Brak wsparcia ze strony kierownictwa
- Brak kompetencji w danej dziedzinie
- Brak zasobów ludzkich
- Nierealne oczekiwania klienta
- Niejasne cele
- Nierealne ramy czasowe projektu
- Nowe technologie
Większość z tych czynników związanych jest z komunikacją, stąd potrzeba optymalizacji tego bądź co bądź miękkiego, a przez to przez wielu uważanego za mniej ważnego, obszaru jest bardzo istotne.
Podnoszenie umiejętności komunikacyjnych zespołu i project managera, budowanie relacji z klientem opartych na współpracy i zaufaniu, szkolenia, standardy, odpowiednia struktura i kultura organizacyjna to jedne z wielu sposobów na poprawę jakości komunikacji. Część z nich wymaga czasu, a inne znajdują się poza obszarem wpływu kierownika projektu. Dlatego wcale nie najprostszym, ale jednak podstawowym narzędziem w rękach project managera w zakresie komunikacji projektowej powinien być plan zarządzania komunikacją. Oczywiście w myśl przypisywaną Eisenhowerowi, że „plan jest niczym, a planowanie wszystkim”.
Plan zarządzania komunikacją definiuje kto może potrzebować jakich informacji, kiedy będą one potrzebne, kto może je dostarczyć i w jaki sposób.
Poniżej zamieszczam mapę myśli opisującą plan komunikacji, przygotowaną na podstawie książki „Komunikacja biznesowa oczami kierownika projektu” autorstwa Katarzyny Żbikowskiej. W związku z tym, że Pani Żbikowska jest również autorką książki o mapach myśli, stąd decyzja o wykorzystaniu tej formy prezentacji.
20 rad dla kobiet pracujących z mężczyznami
W garsonce wśród garniturów, czyli jak kobieta manager może efektywniej komunikować się, motywować i współpracować z pracownikami płci przeciwnej