20 rad dla kobiet pracujących z mężczyznami

W garsonce wśród garniturów, czyli jak kobieta manager może efektywniej komunikować się, motywować i współpracować z pracownikami płci przeciwnej, bo choć metafora garniturów w branży IT jest może trochę na wyrost, to jednak nie ulega wątpliwości, że jest to branża wysoce zmaskulinizowana. Trudne słowo. Rady, nie będą aż tak trudne, wręcz czasami dość prozaiczne, ale jednak nierzadko o wymienionych poniżej różnicach miedzy kobietami a mężczyznami się zapomina, a ich znajomość w tym jak już wspomniałam zmaskulinizowanym świecie może się okazać niezastąpiona.

KOMUNIKACJA

Czego unikać

1. Unikaj komunikowania poleceń w formie próśb poprzedzając je zwrotami „Czy mógłbyś/zechciałbyś” i im podobnym.

2. Unikaj komunikowania swoich decyzji w formie pytania.

3. Nie staraj się udzielać rad, kiedy nie jesteś o nie proszona.

4. Unikaj tonu i zwrotów wskazujących na Twoje zniecierpliwienie.

5. Unikaj zwrotów pomniejszających Twoje zasługi.

6. Mężczyźni skupiają się na zadaniu pozostając obojętnymi na otoczenie. Nie staraj się zwrócić uwagi mężczyzny na siebie w chwili takiego skupienia. Nie jest to ani efektywne z punktu widzenia tego, co chcesz omówić, ani z punktu widzenia zadania, które mężczyzna właśnie wykonuje.

Co stosować

7. Zadanie pytania o szczegóły jego pomysłu poprzedź pozytywną oceną zaproponowanego rozwiązania.

8. Polecenia wydawaj zwięźle i prosto, skupiając się na faktach i zadaniach, ale oczywiście nie zapominając o kulturze. Wystarczy dodać słowo „proszę”.

9. Swoje decyzje przedstawiaj jako decyzje a nie pytania, ewentualnie dodając później: „Co o tym sądzisz?”

10. Mówiąc bądź panią swojego głosu, nie bój się ciszy, mów powoli.

Za co się nie obrażać

11. Nie bierz do siebie faktu, że mężczyzna odpowiada krótko i zwięźle.

12.. Mężczyźni nie skupiają się na szczegółach, więc pogódź się z tym, że wykonane przez niego zadanie może mieć drobne uchybienia, ale w ostatecznym rozrachunku cel zostanie osiągnięty.

13. Gdy mężczyzna coś robi, zamyka się na wszystko inne, więc nie denerwuj się, że Cię nie słucha lub nie zauważa. Gdy musisz z nim coś ustalić, umów rozmowę na konkretną godzinę przedstawiając jasno cel rozmowy.

14. Mężczyźni nie widzą nic złego w otwartym mówieniu o swoich sukcesach. Nie jest to objawem ich pychy, a jedynie zdrowego poczucia własnej wartości. Oczywiście w pewnych ramach. Dlatego nie umniejszaj jego zasługom, w ręcz naucz się jak otwarcie mówić o swoich osiągnięciach. Traktuj je jak mówienie o faktach, a nie przechwałki.

MOTYWACJA

15. Jeśli chcesz zmotywować mężczyzn, stwórz warunki rywalizacji.

16. Jeśli nie ma potrzeby, mężczyzna będzie preferował wykonać zadanie samodzielnie, dlatego pozwól mu na to.

17. Zbagatelizowanie porażki mężczyzny da większy efekt, niż próba porozmawiania o problemie.

REAKCJA NA STRES

18. Mężczyzna w stresie chowa się do swojej „jaskini”. Daj mu czas i przestrzeń dla siebie.

19. Mężczyzna mniej mówi więcej robi. Próba omówienia z nim co należy w danej sytuacji zrobić, może zakończyć się fiaskiem. Lepiej pozwolić mu działać, bo to niweluje w nim stres.

20. W pierwszej kolejności mężczyzna wykonuje rzeczy najważniejsze. Mniej ważne często odkłada na później. Może to doprowadzić do momentu, że te mniej ważne stały się bardzo ważne, ale nie staraj się ustalać hierarchii działań. Ewentualnie wyznacz kilka zadań do wykonania na przestrzeni określonego czasu.

 

To tyle. Oczywiście są to rady uniwersalne, a każda osoba jest bardziej unikatowa niż uniwersalna, więc należy je stosować z rozwagą. Niektóre panie mogą się opierać przed ich stosowaniem również dlatego, że są przekonane, że mężczyznę można zmienić lub też zachowywać się względem niego tak, jak byśmy chciały, aby mężczyzna zachowywał się względem nas. Droga wolna. Osobiście wydaje mi się, że lepiej zaakceptować fakt, że się różnimy i zamiast z tym walczyć, nauczyć się jak sobie z tymi różnicami radzić, bo pomimo, że jesteśmy równi, to nie jesteśmy tacy sami i należy to uszanować.

 

Artykuł zainspirowany i w dużej mierze oparty o informacje z książki „GARNITUR KONTRA GARSONKA czyli jak zbudować dobre relacje w pracy” autorstwa Joanny Sajko. W książce tej znajdziesz znaczne rozwinięcie powyższych różnic w tym ich uwarunkowania biologiczne, ale również rady dla panów jak postępować z kobietami w pracy i w życiu prywatnym, aby relacje były efektywniejsze. Zajrzyj do książki:

 

EDIT z dnia 27/05/13: Jeden z Panów po zapoznaniu się z tym postem, zwrócił mi uwagę, że artykuł może zostać odebrany jako taki, który uprzedmiotawia kobietę i wspiera stereotypy. Dodatkowo może prowadzić do lenistwa i nadużyć ze strony mężczyzny. Dlatego chcę zaznaczyć, że post jest skierowany do kobiet i dotyczy tego, co one mogą poprawić. Jednak aby komunikacja była udana, to ta druga strona nie może liczyć, że kobieta się we wszystkim dostosuje. Mężczyzna też będzie musiał w ramach współpracy dostosować swoje zachowanie chociażby starając się zwracać uwagę na szczegóły mimo że ona go o to nie prosi.

Dodaj komentarz